archived James Armstrong 06/11/2023

Introductie

James Armstrong of hoe talent zich door niets laat tegenhouden

Deze Grote Man, geboren in LA in 1957, kreeg de bluesvibe al van in de buik mee.  Zijn moeder was blueszangeres en zijn vader jazzgitarist. Het mag dan ook niet verbazen dat hij  op zijn dertiende zijn eerste bandje startte en op zijn zeventiende diverse podia in de VS onveilig maakte.  Razendsnel ontwikkelde hij een eigen unieke stijl die zowel elementen van blues, soul en rock combineerde. Op zijn twintigste werd hij het jongste lid van Smokey Wilsons band.

In 1995 bracht hij zijn meest geroemde album Sleeping with a Stranger uit.  Een schot in de roos waar hij zijn veelzijdigheid en oertalent toonde in een mix van eigen werk en bluesklassiekers. Helaas sloeg het noodlot kort daarna toe. Na een gewelddadige overval kon hij zijn linkerarm en -hand niet meer gebruiken en liep hij permanente zenuwschade op.  Zijn carrière leek definitief voorbij, maar met de steun van familie en vrienden en een ongeziene dosis doorzettingsvermogen, bracht hij twee jaar later Dark Night uit. Het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan. Zelf zei hij over dit tragische voorval en de impact ervan: “… a whole new respect for the music itself, the power in slow blues, how the silences between the notes are as important as the notes.”

Hij blijft in de vele jaren daarna timmeren aan zijn songwritersvaardigheden, zang en gitaarspel.  Hij slaagt er wonderwel in om vertwijfeling en ellende om te zetten in verbazingwekkend beklijvende bluesmuziek. Voor zijn album Got it Goin’ (2000) on ontving hij twee blues music awards nominaties.

Hij tourde – en tourt nog steeds – intensief en wereldwijd over alle continenten heen en deelde het podium met onder andere Chaka Khan, Mitch Mitchell en Keb’Mo’.  Zijn laatste album Blues Been Good to me dateert van 2017. 

Tot op vandaag kan zijn unieke en gepassioneerde spel dienen als bron van inspiratie voor zowel fans en medemuzikanten als critici:  “…full of haunting and subtle nuances that point to a life rich with experience, this musician has definitely paid his dues. James plays for and with his audience, extending the reach of the blues to include highly-charged sensuality, yearning, healing and good lowdown fun!” (CBC radio).

Moeten we nog zeggen dat u deze Grote Man echt wel aan het werk wil zien?